Volgens Henry Robben, hoogleraar marketing aan de Business Universiteit Nyenrode, is het in tijden van crisis niet slim om te bezuinigen op kerstpakketten. Het ontbreken van een kerstpakket is funest voor de motivatie van de medewerkers. Ze verwachten namelijk dat ze rond deze tijd beloond worden door de werkgever.
Gebeurt dit niet, dan zullen ze minder snel geneigd zijn zich in te zetten voor uw bedrijf. Uit onderzoek blijkt dat werkgevers vooral naar kosten kijken, terwijl medewerkers het belangrijk vinden dat er moeite voor het geschenk gedaan is. Is het financieel niet mogelijk om uw medewerkers te zien van een kerstpakket? Probeer dan alsnog iets kleins te kopen en geef aan dat iets groters er dit jaar niet in zit. Op die manier laat u toch uw waardering blijken.
Wat is er mogelijk op het gebied van kerstpakketten?
De traditionele doos met eten en drank blijft het populairste kerstpakket. Daarbinnen zijn veel varianten te vinden, zoals een doos met Hollandse producten, streekproducten, of producten uit een bepaald land zoals Italië of Japan. Wilt u uw medewerkers eens wat anders geven? Er zijn genoeg andere mogelijkheden! 1.
Cadeaubon Iedere medewerker is verschillend, dus elke medewerker heeft andere voorkeuren. Om ervoor te zorgen dat iedereen iets naar wens krijgt, kunt u uw medewerkers een cadeaubon geven. Voor een bepaald bedrag kunnen uw medewerkers dan zelf iets leuks uitzoeken.
Deze vorm scheelt u ook nog eens veel tijd, u hoeft namelijk geen keuze te maken uit alle soorten pakketten. 2. Zelf kiezen of zelf samenstellen Ook kunt u uw medewerkers zelf een cadeau laten kiezen uit een selectie producten, belevenissen, tijdschriften of goede doelen.
De werknemer heeft zo de volledige vrijheid om een leuk cadeau samen te stellen, of om het budget te schenken aan een goed doel. Wilt u wel graag zelf iets voor uw medewerkers kiezen, maar wilt u zelf de inhoud bepalen? Veel partijen die kerstpakketten aanbieden, hebben ook de mogelijkheid om zelf pakketten samen te stellen.